onsdag 25 februari 2009

Kollosalt genomtänkt

Ni som känner mig väl har säkert hört hur jag gång på gång har klagat över hur min högskola har klantat till sig rätt rejält. Det har handlat om rätt stora saker under tidens gång, men den här gången så tar dom priset. I början av terminen så drog vi i gång med en rivstart, och det har inte varit en lugn stund sedan dess. De senaste tre veckorna har varit fullspäckade med examinationer och hemtentor. Den senaste blev, efter kollosala mängder blod, svett och tårar, klar i söndags. Innan dess så skrev jag en tenta tisdagen innan. Vad uppgiften gick ut på och vad läraren ville ha ut av oss var väldigt oklart. Jag och min skrivpartner lyckades ändå få ihop något som var halvdant, men vi fick nöja oss med det. På måndagskvällen så kollade jag schemat för att se om jag hade något på tisdagen; och mycket riktigt så hade jag en föreläsning på morgonen. Jag läste lite snabbt vad den skulle handla om, men jag reflekterade inte så mycket över det. När jag väl kom dit på morgonen så presenterade våran lärare en gästföreläsare som hade dragit sig hit från Umeå för att ha en föreläsning med oss på ca en timme. Han börjar föreläsa och jag lyssnar med ett halvt öppet öra. Men ca 30 minuter in på föreläsning så hajar jag till och konstaterar att denna föreläsning på många sätt känns bekant, men jag kan inte för mitt liv komma på varför. 10 minuter efter det så fattar jag varför. Det visade sig helt enkelt vara så att han kom dit för att föreläsa om exakt de saker vi skrev om på tentan veckan innan, och på något konstigt höger och vänster så tyckte skolan att det var en bra idé att först ge oss en tenta, och SEN föreläsa för oss vad vi precis skrev om.

Kollosalt genomtänkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men vet du vad?
Så är hela vår kurs upplagd nu. Vi får ut uppgiter 1-2 veckor innan de ska in, utan att fått föreläsning om det. Och då snackar vi lagar som man inte har en aaaning om hur de fungerar. Får läsa igenom allting så gott man kan, försöka göra uppgiferna. Väl på föreläsningen är det många "Ahaaa" eller "Fan, nu skrev vi ju helt fel!". Det roliga är att vi sen förhandlar mot en annan grupp EFTER föreläsningen. Har vi då förberett fel argument (om vi missförstått lagen tex) så sitter vi där.

Kollosalt genomtänkt :)

Men å andra sidan får vi inte betyg i det direkt. Så det gör inte så mycket. Men ibland undrar man... Dock så kan jag förstå den pedagogiska poängen, men att ge er en TENTA låter ju helt sjukt!

Glad you're back btw :D